Nog maar één maand te gaan... - Reisverslag uit Bergvliet, Zuid-Afrika van Anne Lentfert - WaarBenJij.nu Nog maar één maand te gaan... - Reisverslag uit Bergvliet, Zuid-Afrika van Anne Lentfert - WaarBenJij.nu

Nog maar één maand te gaan...

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 April 2015 | Zuid-Afrika, Bergvliet

Nog maar een maand te gaan!

Wat gaat de tijd hier toch snel. Het ene moment typ je een blog, het andere moment ben je alweer 5 weken verder.

We hebben heel veel leuke en bijzondere dingen gedaan en gezien. We zijn op een school geweest in een hele arme buurt. Het was mooi om te zien hoe de buurt elkaar helpt om samen stapjes in de goede richting te te zetten. Ook hebben we Lions Head beklommen. We dachten dat het een wandeling was, het bleek echt bergbeklimmen te zijn. Ik had besloten dat ik het niet wilde missen en het gewoon ging doen. Eenmaal boven stortte ik flink in, maar wat was het prachtig! ’s Nachts niet geslapen van de pijn en de dagen erna kwam ik amper mijn bed uit, maar ik ben blij en trots dat ik het heb gedaan. De ouders van Laura zijn laatst ook voor een aantal dagen langs geweest. We hebben onder andere een bezoekje gebracht aan de Tafelberg, dit is 1 van de 7 wereldwonderen. Beter bekend als die ‘platte berg’. We gingen met de kabelbaan helemaal naar de top, het waaide helaas erg en het was heel koud. Het uitzicht was echt prachtig, al mislukte de foto’s wel geregeld doordat we midden in de wolken stonden. Hierna zijn we naar Robbeneiland geweest. Dit eiland is bijna 400 jaar gebruikt om mensen gevangen te houden. Het is vooral bekend omdat anti-apartheidsstrijder Nelson Mandela hier 18 jaar gevangen heeft gezeten. We kregen een interessante rondleiding van een man die er zelf gevangen heeft gezeten (als politiek tegenstander). Hij vertelde veel over de apartheid en nam ons mee over het eiland en door de cellen.
De dag erna gingen we een township tour doen. Een vrouw die er zelf was opgegroeid gaf ons veel informatie en bracht ons naar een gids die ons mee de sloppenwijken in nam. Het was bijzonder en tevens triest om te zien hoe de mensen daar leven. De mensen leken ondanks alles best gelukkig en sommige kozen er zelfs voor om er te blijven wonen. Ze hadden soms zelfs een auto voor hun gammele hutje staan of een tv schotel op het dak gemaakt. Het is hier in Afrika zo’n ontzettend groot probleem. Ze proberen er wat aan te doen door het bouwen van huisjes. Helaas gaat dit in Afrikaans tempo en zullen miljoenen mensen nog lang moeten wachten op een huis. Wel wordt vrijwel overal gezorgd voor water en elektriciteit. Ze hebben er ook wel scholen en containers met dingen erin als slagers, kappers, medicijnmannen, winkels etc. Laura en ik hadden stiften en snoepjes meegenomen. Dit gerucht werd snel verspreid en binnen no-time werden we belaagd door tientallen kinderen. Dat was best even schrikken, maar als een echt juffie kreeg ik ze uiteindelijk wel in een rij en kon ik het aan ze gaan uitdelen. De gids kende de kinderen gelukkig allemaal en sloeg ze op hun hoofd als ze te wild deden of een tweede keer in de rij gingen staan. De kinderen waren zo blij met zoiets kleins en wilde graag knuffelen en met ons op de foto. Iets wat me lang bij zal blijven..
Verder hebben we leuke dingen gedaan met de andere studenten, zoals braaien, een high tea, stappen en naar een wijnproeverij geweest. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik niet van wijn hou, maar voor 3,- euro vond ik het wel erg leuk om te zien wat de wijn met de anderen deed ;) Uiteindelijk heb ik voor mezelf ook nog een lekker zoet dessertwijntje kunnen regelen en gingen we nog lekker uiteten.

De scholen hier waren een weekje vrij, dus wij hadden vakantie. Al voelt het hier natuurlijk wel vaker als vakantie. Diane, de vrouw waar we bij wonen, heeft een mooi huis aan het strand. Kasper, Nathalie, Laura en ik gingen er een paar dagen heen met haar. Een prachtig strand voor de deur, waar niemand te bekennen was. Het was ‘s middags rond de 30º - 36ºC en het negertje in mij werd weer wat duidelijker zichtbaar. Ook werd de spelletjeskoningin in mij wakker, want aangezien we geen wifi hadden hebben we heel wat spelletjes gedaan.

Aankomende week heb ik mijn laatste drie stagedagen al. Ik heb het zo ontzettend naar mijn zin gehad op Bergvliet Primary School. Wat een leuke groep en leuke lerares. Ik ben bijna klaar met mijn onderzoek, nog niet alles staat tot detail beschreven op papier, maar alle producten zijn wel af. Heerlijk gevoel!

Ze hebben hier weer erg veel stroomtekort dus ze schakelen geregeld de stroom uit. Deze week al twee keer in het donker opgestaan, wat te zien was aan mijn make-up.. Vanavond is er van 20.00 tot 22.30 uur weer geen stroom. We gaan zo dan ook naar een bioscoop in een ander deel van de stad waar wel stroom is.

Ik kijk al erg uit naar de rondreis die Laura en ik gaan maken. We vertrekken op 1 mei en zullen helemaal naar boven gaan reizen. We vliegen op 16 mei terug vanaf Johannesburg. Ik kijk er al heel erg naar uit om 17 mei iedereen in Nederland weer te zien. Maar eerst nog een maandje genieten hier!

Fijn weekend allemaal!

Liefs Anne

  • 17 April 2015 - 19:31

    Hanneke Overmeer:

    Hoi Anne, wat leuk weer om jouw blog te lezen! En wat gaat de tijd idd snel, bijna niet te geloven dat je alweer aan de laatste weken begint. Ik wens je een prachtige rondreis toe en heel graag tot ziens op de Alfonsus!

  • 18 April 2015 - 18:04

    Germa:

    Lieve Anne,
    Ik heb met belangstelling jouw verslag gelezen. Veel mooie en onvergetelijke momenten! ik wens jullie heel veel plezier en nog veel mooie ervaringen op jullie rondreis. De tijd gaat inderdaad snel. We zien uit naar jouw thuiskomst, met alle verhalen die je ,behalve die in dit verslag ,zult hebben. Nogmaals veel plezier en rijd voorzichtig.
    Knuffel Germa

  • 20 April 2015 - 11:41

    Noël Brummer:

    supper juf ik mis je zoo

  • 30 April 2015 - 09:26

    Sylvia:

    Heey Anne,

    Vandaag jullie laatste dagje in het mooie Kaapstad. Wat een tijd he?
    Wat een vreemde rare dag voor vandaag met al jullie laatste dingetjes daar!
    Wil je nog even zeggen.......... heel erg veel plezier met jullie rondreis, geniet er maar lekker van. En echt jullie zien zoveel moois, ik weet er alles van, hi hi.....
    Pas goed op samen en alle goeds voor een behouden thuiskomst. xxx Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ik ga voor bijna vier maanden naar Zuid-Afrika. Ik ga 3 dagen in de week stage lopen op een basisschool, een afstudeeronderzoek doen en verder natuurlijk genieten van alles dat Zuid-Afrika te bieden heeft. Als je het leuk vindt om te lezen wat ik allemaal mee maak kan je mijn reisverslagen lezen. Liefs, Anne

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 5395

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

26 Januari 2015 - 17 Mei 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: